Prečo čítať horory?

21. mája 2024

 


Už je to pár rokov, čo som si všimla, že ma baví čítať o napätí a nechať sa vtiahnúť do strašidelného deja. Myslím, že ,,láska" k hororom pochádza ešte z čias sledovania kreslenej rozprávky Scooby-Doo 😁 Ale naozaj, dnes mám pocit, že niektoré časti sú pre deti príliš desivé. A ja som sa ako dieťa reálne bála 😅 

Jasné, že napätá atmosféra vo filmoch má svoje čaro a keďže patrím k ľuďom, ktorí akciu a adrenalín v živote potrebujú, aká ľahšia cesta k nim existuje, než čítanie hororov? Prečo je teda podľa mňa dobré čítať horory?
 
1. Vlastná fantázia - pri čítaní alebo počúvaní knihy zapájate vlastnú fantáziu, ktorá je počas sledovania filmov nahradená obrazom. Čítanie nám neponúka vizuálny obraz, ak aj kniha má obrázky, nikdy to naplno nenahradí našu fantáziu. Toto platí pre čítanie akejkoľvek knihy, ale pri hororoch a fantasy to platí dvojnásobne. Predstavujeme si to, čo sme ešte nevideli len na základe autorovho opisu. Takéto precvičovanie fantázie je výborné pre rozvoj kreativity a hľadanie rôznych spôsobov riešenia problémov. 

2. Skutočné pocity - hoci len čítame o hrôzach, ktoré sa dejú hlavnému hrdinovi knihy, naše pocity sú skutočné. Ak nás kniha naozaj dokáže vtiahnuť do deja, skutočne cítime strach bez toho, aby sme niečo museli fyzicky zažiť. Je to ako prežiť reálny zážitok bez toho, aby ste vstali z postele alebo opustili svoj dom. 

3. Ak nechcete horory pozerať - osobne mám s horormi ambivalentný vzťah. Rada ich píšem a čítam, ale sledovať ich sa bojím. Knihy sú preto pre mňa tým najlepším riešením. Moja fantázia si písaný text predstaví ako pre mňa prijateľnú vec, narozdiel od filmov, kde sú nám prezentované často prehnané a detailné scény, ktorých sa bojím tak, že nemôžem pozerať ďalej. Viem, že zmyslom hororu je vystrašiť, ale tie náhle ľakačky vo mne zanechávajú trvalé následky a takto nepríjemnému strachu sa logicky budem vyhýbať. 

4. Radi sa bojíte - to je asi dôvod, prečo veľa ľudí horory pozerá alebo číta. Horory predstavujú špecifickú formu strachu, ktorú v našom živote bežne nezažívame. Keďže tento strach je ale do istej miery príjemný, vyhľadávame ho. 

5. Množstvo žánrov - horor nie je len jeden. Môžete si vybrať čokoľvek, čo vás vystraší. Osobne vynechávam scifi horory, zombie, ale za to zbožňujem strašidelné domy alebo duchov v knihách. Rozhodne odporúčam vyskúšať všetko, čo máte pocit, že by vás mohlo baviť. 

Enjoy xxx, 

Bloom ♥︎

Zverejnenie komentára

© Kúsok slnka