RECENZIA: Pět životu

22. apríla 2024

Neznáme príbehy obetí Jacka Rozparovača...

Kniha, ktorá nepopisuje činy jedného z najznámejších sériových vrahov na svete, ale zaoberá sa tým, čo bolo doteraz prehliadané - životom jeho obetí. Doteraz sa mnoho zdrojov opieralo o dobové články, ktoré označujú päť obetí za padlé ženy, ktoré sa živili svojim telom. Autorka Hallie Rubenhold však predkladá celkom iný obraz skutočných žien, ktoré milovali, boli matkami, manželkami a pracovali. Autorka vysvetľuje, prečo boli považované za ľahké ženy a aké jednoduché bolo ocitnúť sa na okraji spoločnosti vo viktoriánskom Anglicku.

Čitateľ sa dozvie o postavení žien v 19. storočí - v období, ktoré popisuje Charles Dickens vo svojich nesmrteľných románoch. Päť žien je vykreslených ako skutočné postavy, čo je veľmi prínosné, ale aj dobre čitateľné. Kniha je rozdelená na 5 kapitol, pričom každá je venovaná jednej obeti. Nechýba krátky obrazový materiál - tentoraz ma potešilo, že sa nestretávam s fotkami z miesta činu, ktoré mi nedajú spávať, také sú desivé. Celý spôsob páchania zločinu je vlastne vynechaný. Tieto informácie však nie je problém nájsť v iných knihách alebo online. Takže by bolo zbytočné, keby ich autorka opakovala.

Celé dielo je nie len výborne napísané, ale hlavne sa opiera o skutočne overené fakty. Je úžasné, že sa autorka odhodlala napísať knihu, ktorá je natoľko úprimná. Že sa rozhodla vyhľadať všetky dostupné informácie z mnohých zdrojov, aby zistila čo najviac. Verím tomu, že táto cesta vôbec nebola jednochá, ale výsledok stojí za to.

Kniha vyšla minulý rok, ale keďže sa zaoberá mojou obľúbenou témou - historickým zločinom, vedela som, že musí byť aj moja. Prečítala som ju pomerne rýchlo, na to, že momentálne čítam jednu knihu asi týždeň. Nemám totiž na čítanie toľko času ako predtým, čítam iba keď cestujem do a z práce. Toto bola jedna z tých, na ktoré som sa tešila zakaždým, keď som nastupovala do autobusu.

Okrem obrovskej pochvaly patrí pani autorke ešte veľké poďakovanie. Za to, že jej nebol ľahostajný skutočný osud žien, ktorých život predčasne ukončil Jack Rozparovač. Po viac ako sto rokoch od strašných zločinov sa obete dočkali spravodlivosti vo forme zverejnenia ich reálnych skúseností. Autorka sa neuspokojila s tým, že boli všetky označené za ľahké ženy. Naozaj, počas čítania som mala pocit, že ich naozaj poznám. Už to neboli len mená. A na to podľa mňa história často zabúda - že hoci dnes je to viac príbeh a legenda ako skutočná udalosť, tí, ktorých sa to týkalo, boli niekedy skutoční, tak ako my.

Treba dodať, že kniha je smutná. Pretože keď poznám príbeh za tým, obetí mi je oveľa viac ľúto. Zaslúžia si, aby svet vedel pravdu o tom, kým naozaj boli.

Lia ♥︎