RECENZIA: El Hakim

22. apríla 2024

Jedna z kníh z maminej knižnice, od ktorej som veľa neočakávala. Neviem prečo staré knihy trpia svojim vekom a vzhľadom môžu skôr odrádzať. Oveľa viac sa teším na knihu s atraktívnou obálkou, ktorá ešte vonia papierom a lepidlom. Nemám nič proti starým knihám, ale ak si mám vybrať, vyhrá to kniha novšia.

El Hakim je príbeh, ktorý ma zaujal anotáciou a ešte predtým obálkou, ktorá na mňa pôsobila dobrodružne. Kniha obsahuje len vyše 200 strán, takže som predpokladala, že ju prečítam rýchlo, ak ma zaujme. Dej sľuboval životný príbeh egyptského lekára zo začiatku 20. storočia. Vzdialené krajiny sú pre mňa zaujímavejšie ako tie blízke a preto som sa tešila, čo sa dozviem. Napriek tomu som sa snažila nemať od knihy veľké očakávania, pretože nikdy neviem, či mi sadne autorov štýl - a je jedno, či ide o novú alebo starú knihu.

Príbeh sa začína koncom - smrťou rozprávača príbehu. Hneď na úvod je povedané, že rozprávač zomrel mladý po vážnej chorobe. Svoj príbeh stihol zapísať a jeho priateľ ho vydal. Druhá kapitola už popisuje detstvo budúceho doktora Ibrahima Gamala, ktorý je synom rodiny zo strednej vrstvy. Jeho rodičia nie sú dosť bohatí, aby mohol študovať za doktora, ale on sa veľmi skoro rozhodne, že to bude jeho jediný cieľ.

V knihe sa veľa krát ukazuje jeho láska k zvieratám, vďaka čomu mi bol stále sympatickejší, Ibrahim je postava, ktorá sa nebojí ísť za svojimi ideálmi napriek reakciám okolia. Nebojí sa odporovať vyššej moci, neskloní hlavu a vystupuje proti nespravodlivosti. Ako dnes, tak aj vtedy však naňho svet nie je pripravený a on na svoje názory dopláca. Stane sa lekárom v chudobnej nemocnici v malom egyptskom meste, no keďže odmietne spolupracovať s vtedajším systémom plným korupcie, je presunutí do ešte chudobnejšej oblasti. Pokúsi sa vybudovať školu a učiť deti hygiene a správaniu, pretože si uvedomuje, že správanie dospelých zmení jedine tým, že tí najmladší budú vyrastať v iných zvyklostiach, ktoré si odnesú do dospelosti. Zaužívané pravidlá, ktoré pre ľudí nie sú práve zdravé, ale sú príliš pevné, aby ich dokázal zmeniť jeden človek odporujú a napokon prevalcujú Gamalove Snahy. Doktor prežije dokonca aj epidémiu, ktorá je jeho prvou ťažkou skúškou a kontaktom s medicínou. Naďalej ho ženie chuť liečiť, túžba po vedomostiach a odhodlanie zmeniť svet. Jeho boj je však príliš zložitý. Neskoro pochopí, že si toho vzal na seba priveľa a že svet bude vždy silnejší.

Táto postava bola pre mňa inšpiráciou v odvahe a odhodlaní. V tom, že človek ostane verný sám sebe jedine ak bude hájiť svoje záujmy a pravdu ktorej verí. Už od malého dieťaťa sa považoval za doktora a hoci sa mu ostatní smiali, on svojim snom veril a dosiahol ich.

Kniha sa číta veľmi dobre a je dynamická. Náhle zvraty prídu nečakane, len tak uprostred vety. Doslova som sa tešila, kedy si sadnem do autobusu cestou do práce alebo z práce a budem sa môcť začítať. Príbeh bol uveriteľný natoľko, že som premýšľala, či to naozaj nie je životopisná kniha. Rozhodne to bola jedna z najlepších kníh, aké som tento rok čítala . Kapitoly sú krátke a postáv, ktoré v živote doktor Gamala spoznáme je pomerne málo. Každá je samostatná, je plastická a očividne bola inšpirovaná skutočnou osobou. Aspoň si to myslím. Nie len že som sa dozvedela overené poznatky z medicíny, ale kniha ma trochu prinútila uveriť, že ak existuje osud, niektoré veci naozaj nevieme ovplyvniť.

Autor nás ušetril sklamania, hneď na začiatk sme zistili ako sa príbeh skončí a tak som sa vyhla dúfaniu, že vážne chorý doktor napokon získa od nebies milosť a chorobu prežije. V závere mi bolo ľúto, že sa kniha už končí a jediné čo ma napadlo bolo, že takto si predstavujem dokonalú knihu. Venujeme sa tiež témam, ktoré sa v Egypte na začiatku 20 storočia riešili, o ktorých by som ani len netušila, lebo moderné dejiny nie sú moja šálka kávy.

Enjoy xxxx,

Bloom ♥︎