RECENZIA: Neviditeľný život Addie LaRueovej

3. apríla 2024

V tomto prípade ma kniha kúpená za plnú cenu celkom milo prekvapila. Zaujala ma najmä obálkou a tým, že obletela internet. Kniha už vyšla s viacerými obálkami v paperbacku alebo v hardbacku. Vybrala som si čiernu so súhvezdím v tvare vtáčika. Skutočne, hviezdy v knihe zohrali rolu. Keďže čítam prevažne v češtine, až po 30 stranách som si uvedomila, že mám slovenské vydanie. Heslom knihy je ,,Nikdy sa nemodli k bohom, čo odpovedajú po súmraku."

Príbeh sa začína v roku 1714 vo Francúzsku. V malej dedinke sa práve chystá svadba Adeline LaRueovej s mužom, ktorého nepoznala a ani netúžila spoznať. Stará žena, ktorá v dedine žije ju naučí modliť sa k bohom a pripomenie jej, že bohom treba niečo obetovať. Adeline obetovala už takmer celý svoj majetok, ale bohovia sa jej neozvali, až má posledný pokus tesne pred svadbou, než bude všetko stratené. Nezvyčajne silná viera jej pomôže a zjaví sa jej boh, ktorý sa ozýva až po súmraku. Uzavrie dohodu, kedy svoju dušu vymení za život plný slobody a nespútanosti. Splnené želanie sa však stane kliatou, ktorá ju uväzní v samote. Nikto si ju totiž nebude viac pamätať, ani jej rodina, ani nikto s kým strávi deň alebo noc. V momente, keď jej spoločník odíde, zavrie dvere alebo zaspí, na Adeline zabudne a keď ju znova uvidí, nepamätá si ju. Trvá jej tristo rokov, kým nájde človeka, ktorý si ju pamätá. No aj ten má svoje tajomstvá...

Keďže Adeline nemôže povedať svoje meno ani svoj príbeh, nazýva sa mnohými menami. Keď začne rozprávať o tom, čo prežila, nikto ju nepočuje. Keď stretne Henryho, ktorý ako jediný si ju pamätá, začne sa nazývať Addie. Príbeh je veľmi originálny, kvôli čomu ma aj zaujal. Tešila som sa na to Francúzsko v 18. storočí, ale prostredie nezohralo v príbehu veľkú rolu. Dokonca, celá kniha je písaná dosť poeticky, dôležité vety sú opakované dva krát. Dá sa na to zvyknúť a keďže takýto štýl bol používaný najmä v starších knihách, mne sa to páčilo. Na druhej strane, na týchto metaforách sa zastavuje dej.

Kapitoly sú krátke a odohrávajú sa v rôznych časových rovinách. Jedna nás vracia do minulosti a je Adelininými spomienkami na to, čo počas svojho dlhého života prežila. Pokračuje od roku 1714 do súčasnosti, do New Yorku v roku 2014.  Je pravda, že v polovici knihy už jej neustále sa opakujúce spomienky pôsobili nudne, lebo hoci bol medzi nimi rozdiel niekoľko desaťročí, nič nové sa už neodohrávalo. Občas Adeline navštevuje temné božstvo, ktoré sa jej pýta, či je už ochotná mu dať svoju dušu, ale ona zakaždým odmietne.

Od polovice knihy sledujeme aj životný príbeh Henryho, kde nám vysvetlí, prečo si práve on Adeline dokáže zapamätať. Na konci knihy čakal zvrat, ktorý ma príliš nenadchol, skôr by sa mi páčilo, keby sa kniha predvídateľne ukončila. Samotný koniec si zachoval svoje tajomstvo, napokon sa mi páčilo kam dej smeroval. Čo bolo pre mňa dôležité, bolo hlavne to, že sa kniha veľmi dobre čítala. Doslova som ju preletela, kapitoly sa míňali a ja som chcela vedieť ako sa to skončí.

Konečne som pri nákupe za plnú cenu rovno v kníhkupectve neurobila chybu a kniha sa mi páčila. Keďže žáner young and new adult alebo fantasy veľmi nečítam, tým viac bolo pre mňa výnimočné, že sa mi kniha naozaj páčila. Dokonca som začala ľutovať, že nemá pokračovanie.

Bloom ♥︎