RECENZIA: Kvítek karmínový a bílý

3. apríla 2024

Táto kniha mi dala zabrať! Keďže má viac ako 900 strán, nebolo možné ju nosiť so sebou v kabelke a tak som ju čítala len doma. Čítala som ju práve počas decembra, keď som vydávala adventný kalendár podcastu Ťažké časy, takže ani na čítanie nebol čas... a tak som ju až na konci januára celá šťastná konečne dočítala!

Knižku som chcela, odkedy som na ňu videla recenziu od jednej z českých booktuberiek. Mala som ju na TBR už poriadnych pár rokov, ale kúpila som si ju až minulý rok v obrovskej júlovej objednávke z antikvariátu. Vedela som, že ide o historický román a údajne sa mal podobať mojej milovanej Dáme s kaméliami. Je pravda, že ten rozsah ma trochu vydesil - ak ma niekde v polovici kniha prestane baviť, tak som čítala takmer 500 strán zbytočne.

Ale príbeh ma zaujal od prvej stránky...

Hlavnou postavou príbehu je veľmi žiadaná mladá žena s prezývkou Sugar, ktorá sa od čias dospievania živí predajom vlastného tela. Keďže jej matka bola majiteľkou domu ponúkajúceho podobné služby, ani nemala veľmi na výber. Počas príbehu Sugar spozná bohatého majiteľa firmy na výrobu mydiel a voňaviek Williama Rackhama, ktorý sa rozhodne si ju vydržiavať a je ňou natoľko očarený, že sa chce stať jej jediným milencom. Sugar si však záujem začne pliesť s láskou a to ju napokon dovedie do nepredvídateľných situácií.

Celý príbeh sa odohráva v 19. storočí v Londýne, čo je presne obdobie, ktoré mám veľmi rada a tak som sa na knihu naozaj tešila. A sklamaná som nebola. Popis prostredia bol detailný, ale nie otravný. Dokonca aj myšlienkové postupy hlavných postáv dávali zmysel. Nevedela som sa ubrániť tomu, aby som si Sugar obľúbila, lebo napriek niektorým vlastnostiam bola originálnou hrdinkou a za maskou hrdého a silného dievčaťa sa skrývala len úprimná túžba po láske a šťastí, ktoré dovtedy nepoznala. Vzťah medzi ňou a Williamom je spočiatku vášnivý a možno aj zamilovaný, hoci zo strany Williama ide o túžbu Sugar vlastniť. Sugar si jeho náklonnosť užíva plnými dúškami a to aj po finančnej stránke. Podarí sa jej opustiť chodníčky chudobných uličiek, v ktorých dovtedy žila. No keď sa chce vrátiť, zistí, že sa už nemá kam...

V druhej polovici sa príbeh stáva dramatickým. Sledujeme prežívanie Sugar, ktorá sa nevzdáva svojho sna o láske, ale vidí, že sa jej všetko, čo si vybudovala rozpadáva s každým ďalším rozhodnutím. Stretávame sa s nástrahami života v Londýne v 19. storočí a spoznávame aj odvrátenú stránku jej domnelého šťastia. Veľa krát je príbeh surový, smutný, ale stále realistický a uveriteľný.

Dôležité je povedať, že sa v príbehu zase toľko nedeje, zmestilo by sa to aj na menší počet stránok, ale keďže sa autor podrobne zameriava na prežívanie postáv a vtedajší život, hlavný dej upadá do pozadia. Mne to však nevadilo, v knihe som sa nenudila, možno až ku koncu, keď sa situácia stabilizovala a dlhšie sme riešili len každodenné starosti postáv. Ale aj tak som nepreskakovala a čítala ďalej. Na konci bol dej opäť dynamický a napínavý, ale potom prišiel úplný koniec a ten mi pripadal uponáhlaný.

Autor zvolil taký spôsob ukončenia príbehu, ktorý možno niektorým čitateľom bude vyhovovať, ale mne nie. Alebo som to možno nepochopila... v každom prípade, kniha bola perfektná, len koniec by si paradoxne zaslúžil ešte aspoň jednu stranu. Celkom mi to pokazilo celkový dojem z knihy, lebo som bola rozhodnutá dať 5 hviezdičiek na Goodreads. Po tomto som dala iba 4.

Napriek tomu išlo o veľmi dobre napísanú, napínavú knihu, ktorá obsahovala úplne všetko - vyrovnávanie sa s problémami, smrť, nádej, lásku, nástrahy života a k tomu sympatickú hrdinku.

Bloom ♥︎