RECENZIA: Lapeni

19. novembra 2023

Zdá sa, že tento rok je pre mňa plný knižných prekvapení. Očividne dokážem ešte stále prekvapiť aj samú seba, keď som si dokonca prečítala o čom táto kniha je a neodpísala som ju hneď pri pohľade na zaradenie do erotických románov. Ale keďže bola v akcií na Dobrovskom, dala som jej šancu. Úprimne, tá obálka je nádherná!

Ide o príbeh inšpirovaný rozprávkou o Petrovi Panovi. Menami. Inak som tam veľkú inšpiráciu nevidela. Dej bol predvídateľný, ale čítalo sa to dobre. Jednoducho, už na začiatku bolo jasné ako sa to skončí. Bola to však iná kniha, než bežne čítam, preto ma táto zmena celkom bavila. Knihu by som však zaradila do new adult, pretože okrem milostných scén mi kniha pripomínala fantasy pre mladšie čitateľky.

Na postavu Wendy som bola veľa krát nahnevaná. Snažila sa pôsobiť ako žena, ktorá po sebe nenechá šliapať a nedá si rozkazovať, ale veľmi jej to nevychádza. V druhej polovici knihy sa jej správanie ešte zhoršilo a robila jednu hlúposť za druhou. Spočiatku bola veľmi naivná, čo som ešte bola ochotná pochopiť, keďže predstavovala dokonale nevinnú hrdinku, o ktorú sa odrazu zaujíma známy bad boy, ktorý môže mať ,,ktorúkoľvek” ženu. Potom mu však dokázala odpustiť veľmi zlé správanie voči nej, po ktorom by od neho každá normálna žena utekala čo najďalej.

Hook alebo James bol neznesiteľný od začiatku do konca. Od prvej strany je nám jasné, že jeho detstvo bolo poznamenané krutým zaobchádzaním zo strany strýka. Ujal sa ho významný človek z podsvetia, vychoval ho a dal mu miesto svojej pravej ruky. Samozrejme, James si je istý, že nemôže cítiť lásku a nič také ani nehľadá, pokiaľ nestretne Wendy, ktorú sa rozhodne využiť ako nástroj pomsty voči človeku, ktorý zabil jeho otca. Táto zápletka s pomstou ešte dávala zmysel. Jasné, že v polovici svojho plánu príde James na to, že mu na Wendy naozaj záleží. Aj to by ešte dávalo zmysel. Ale to, čo nasledovalo v druhej polovici knihy, keď si James začal myslieť, že aj Wendy bola zapletená do aktivít svojho otca a že o všetkom vedela…neviem odkiaľ to nabral, ale odvtedy sa začal správať ako úplný idiot.

Dovtedy celkom dobrý príbeh sa zmenil na spleť emócií, ktorá nedávala zmysel. Myslím, že čím protivnejší bol James na Wendy, tým viac sa doňho ona zamilovala. Dokonca je v knihe narážka na Štokholmský syndróm, ktorým môžu trpieť osoby, ktorým je dlhodobo ubližované zo strany partnera alebo blízkej osoby, môže sa prejaviť aj u obetí únosu a to tak, že sa obeť ,,zamiluje” do človeka, ktorý sa k nej zle správa. Povedala by som, že niečo také sa Wendy stalo. Beriem, že láska dokáže odpustiť veľa vecí, ale hádam nie až také životohrozujúce. Od tej chvíle som knihu čítala len preto, aby som sa dozvedela ako to dopadne s ostatnými postavami.

Úplný záver bol taký absurdný až bol vtipný. Znížilo to moje hodnotenie o ďalšiu hviezdičku, takže ostali tri. Samozrejme, na záver nechýbal happy end. Nemohla som mu uveriť ani keby som chcela. Skôr by bolo možno dobré ďalšiu časť venovať tomu, čo sa stalo potom a ako hlavné postavy k sebe hľadali cestu. Pretože to, že Wendy z minúty na minútu Jamesovi všetko odpustila a obnovila svoju dosť zničenú dôveru voči nemu natoľko, aby po záverečnej bitke neváhala vyhlásiť, že je len jeho, bolo nereálne. Aj na erotický román.

Bola by tu ešte jedna vec, ktorá ma rozčuľovala a to konkrétne pri opisoch milostných scén. Naozaj je treba všade používať rovnaké slovné spojenia niekoľko krát za sebou? Dá sa to napísať inak alebo radšej nenapísať vôbec. Aj menej je viac a nikdy nie je na škodu ponechať scénu na fantázií čitateľa. Nevyhľadávam knihy, kde je hrdina bad boy, myslím, že túto fázu svojho života mám už za sebou, ale prvých niekoľko štipľavých scén bolo popísaných dobre. Neskôr som mala pocit, že autorka nevie, čo s príbehom a vyplnila to práve týmito scénami. Aj to by bolo v poriadku, keby ten popis nebol ako skopírovaný.

Napriek všetkému sa mi ten nápad páčil. Nie inšpirácia rozprávkou, ale tá pointa mi pripadala zaujímavá. Spôsob písania sa mi veľmi páčil. Vpredu je okrem upozornenia na násilné scény aj playlist, ktorý som nevyužila lebo pri počúvaní piesní sa neviem sústrediť na čítanie. A čo chcem ešte oceniť je obálka. Celkovo ľahký a skladný paperback nemá prebal takže je ideálny do kabelky. Prečítanú som ju mala za dva dni. Ďalšia kniha od autorky by mala byť inšpirovaná rozprávkou o Levom kráľovi, ale či sa k nej niekedy dostanem teraz neviem povedať.

Bloom ♥︎