RECENZIA: Americké poznámky

1. novembra 2023

Jedna z mála klasík, ktorým som tento rok dala šancu. Charles Dickens je môj obľúbený autor, napriek tomu, že sú jeho knihy písané starým jazykom s množstvom popisov a zdĺhavých súvetí. Americké poznámky ma zaujali v novšom vydaní, ktoré som videla v kníhkupectvách pred dvoma rokmi. Tento rok vyšla vo vydavateľstve Tatran nádherná ilustrovaná Vianočná koleda, ktorú by som si určite hneď kúpila keby som ju už nemala doma v slovenskom aj anglickom vydaní. Som veľmi rada, že klasické príbehy vychádzajú v stále nových vydaniach a majú šancu osloviť široké množstvo čitateľov, presne tak, ako si zaslúžia.

Americké poznámky sú skutočným príbehom o Dickensovej ceste do Ameriky. Precestoval množstvo štátov … a popísal stretnutia so zaujímavými ľuďmi, ktorých spoznal. Záver knihy je venovaný názoru na vtedajšie otroctvo vládnuce v Spojených štátoch.

Kniha pochádza z obdobia pred americkou občianskou vojnou a dovoľuje nahliadnuť do skutočného života ľudí v Amerike. Dickens popisuje ich pozitívne vlastnosti, negatívne zvyky a detaily, ktoré si všimol. Nevynecháva ani návštevy v zariadeniach pre duševne chorých, vo väznici alebo v továrni, kde pracujú ženy. Vo svojich dojmoch a myšlienkach je natoľko úprimný, že si kniha svojho času vyslúžila odsúdenie zo strany amerických čitateľov.

Kniha ma upútala tým, že som sa nahlas rozosmiala už v prvej kapitole, dokonca myslím, že už na prvej strane. Autor popisoval cestovanie loďou a podrobne vykreslil očakávania a realitu zaoceánskej plavby. Tak úprimne som sa už dlho nenasmiala na žiadnej knihe.

Príbeh ubiehal pomaly, autor opísal všetko dôležité, čo ho v Amerike prekvapilo a nevyhol sa porovnávaniu s Veľkou Britániou. Bolo zaujímavé porovnávať dve odlišné krajiny už v tej dobe, dnes sú rozdiely možno ešte výraznejšie. Dickens prvý krát navštívil Ameriku v roku 1842 a práve z tohto obdobia pochádzajú Americké poznámky a román o Martinovi Chuzzlewitovi, ktorý som ešte nečítala, ale verím, že aj na ten sa dostane.

Celá kniha nemá ani 300 strán, číta sa veľmi dobre a je zábavná. Veľmi príjemne ma prekvapila. Mala som problém ju odložiť, aby som išla robiť niečo iné. Talent Charlesa Dickensa mi vždy dokáže zdvihnúť náladu, hoci chápem, že tieto knihy sa mnohým ľuďom dnes čítajú ťažko. Kvalitné dielo klasického autora dokáže nahradiť film a stať sa skutočným kultúrnym zážitkom.

Bloom ♥︎