RECENZIA: Vrah malých pastýřu

30. októbra 2023

 

Dobre, asi je čas priznať, že milujem antikvariáty. Vrah malých pastýřu je z môjho milovaného Knihobota, kam sa chystám poslať knižky už asi pol roka a stále sa nemám k tomu rozlúčiť sa s nimi. Keďže sa venujem podcastu Ťažké časy, ktorého náplňou sú historické zločiny, kniha o sériovom vrahovi Josephovi Vacherovi bola pre mňa must have. Na antikvariát stála síce dosť, ale rozhodne neľutujem, pretože toto bola jedna z najlepších kníh, aké som tento rok čítala. 

Dej začína prvou Vacherovou skúsenosťou s vraždou a jej okolnosťami. V tomto prípade išlo o pokus, pretože obeť útok prežila. Niesla si však doživotnú traumu. Medzitým Vacher neľútostne vraždil nevinných ľudí rôzneho veku naprieč francúzskym vidiekom. Zabudla som spomenúť, že sa nachádzame v 19. storočí a policajné vyšetrovanie ešte nebolo zďaleka na takej úrovni ako je dnes. Zločiny sa vyšetrovali na základe výpovedí svedkov alebo často vynúteného priznania podozrivých. Autor mi preukázal neskutočnú službu, pretože sa zameral aj na dejiny kriminológie. A to ma nie len baví, ale tieto poznatky môžem využiť vo svojom podcaste. 

Kniha obsahuje rozsiahly zoznam zdrojov a článkov, z ktorých autor čerpal. Verím, že vytvoriť takúto knihu naozaj nebolo jednoduché a vyžadovalo si to veľa času. Každá minúta sa však vyplatila. Kniha je pretkaná informáciami a kapitolami, ktoré striedajú Vacherov život a históriu kriminológie. Píše o živote muža, ktorý pomáhal s vyšetrovaním zločinov, o vývoji súdneho lekárstva a o snahe vedcov pochopiť zdroj konania zločincov. Popisuje aj koniec trestu smrti vo Francúzsku a čo mu predchádzalo. Všetko dopĺňajú dobové záznamy rozhovorov a listov. V neposlednom rade máme možnosť nahliadnuť do obrazovej prílohy zahŕňajúcej najdôležitejšie momenty vyšetrovania a zločinov. 

Čo je dôležité, nejde o beletriu, ale o náučnú literatúru, možno dokonca skutočný príbeh. A môžem povedať, že táto kniha mi neskutočne sadla! Čítala sa veľmi dobre a keďže nešlo o beletriu, tak autor popisoval udalosti bez príkras, surovo, tak ako sa naozaj odohrali. Bola som príjemne prekvapená z toho, koľko informácií sa mohlo zmestiť do 330 strán. Nedokázala som prestať čítať! 


Želám si viac takýchto kníh. Nabitých informáciami, ale desivých vo svojej úprimnosti. Hoci kniha nesie podnázov Zrod forenzných vied, nečakala som, že bude taká podrobná, pretože dobre vieme, že na obaloch kníh býva napísané mnoho, čo ani nemusí byť pravda. Celá kniha bola veľmi príjemným prekvapením.

Veľká škoda, že od autora Douglasa Starra už nič v češtine ani slovenčine nevyšlo. Táto kniha bola úžasná a výnimočne predčila moje očakávania. Je pravda, že niektoré popisy boli dosť brutálne, ale autor vychádzal z dobových záznamov. Preto je dobré zvážiť čítanie tejto alebo podobných kníh. 

Enjoy xxx, 
Bloom ♥︎
© Kúsok slnka