RECENZIA: Bezhviezdne more

15. októbra 2023


V momente, keď som zaregistrovala, že táto kniha vyšla, som vedela, že bude pre mňa ako stvorená. Originálny názov a krásna obálka si zabezpečili moju pozornosť ešte skôr, než som si prečítala anotáciu. Dokonca som zvažovala, že si kúpim anglické vydanie, ale bála som sa veľkého rozsahu a toho, že by som si ju v cudzom jazyku nevychutnala tak ako v slovenčine alebo češtine. Ako vidím, dobre som urobila.
Autorka Erin Morgenstern predtým napísala slávny Nočný cirkus, ktorý ma síce zaujal, ale nikdy som ho nečítala. Po tejto knižke si ho však určite musím prečítať.

Že sa do knihy Bezhviezdne more chcem pustiť ma utvrdil aj názor mojej obľúbenej booktuberky Počmáranej čtenářky, ktorá knihu opisovala ako nádherný fantasy príbeh s množstvom kníh, mačiek a mágie. Je však pravda, že som kúpu knihy dlho zvažovala lebo jej cena bola dosť vysoká a nikde som ju nemohla nájsť za nižšiu. Vieme, ako to s knihami za plnú cenu u mňa dopadá (drvivá väčšina sa mi potom nepáči). Napokon som koncom júna objavila Bezhviezdne more v antikvariáte za zlomkovú cenu a keďže som plánovala objednávku, pridala som ju do košíka.

A ešte aj doma dosť dlho trvalo, kým som mala viac času, aby som mohla knihu čítať niekoľko dní bez prestávky. Napokon som si musela dávať pozor, aby som ju neprečítala hneď. Z recenzií som vedela, že sa príbeh skladá z viacerých príbehov, ktoré sú na konci prepojené. Preto som nebola prekvapená, keď sa kniha začala hlavným príbehom a do toho každá kapitola predstavovala príbeh iný.

,,Niekto si na nás spomenie, vravím, hoc v inom čase." (s. 287)

,,Neboj sa, náš osud nám nemôžu vziať, je to dar." (s. 194)

Čo treba jednoznačne vyzdvihnúť je grafické spracovanie knihy a to v rôznych vydaniach. Na obálkach je včela alebo zlaté kľúče. Farby sú ladené do modro zlatej alebo čiernej a zlatej. Jednoducho kniha, ktorá pohladí dušu.

Hlavnou postavou je mladý muž Ezra, ktorý ako malý objavil namaľované dvere na múre neďaleko svojho domu, ale nepokúsil sa ich otvoriť. O niekoľko rokov počas štúdií objavil v knižnici zvláštnu knihu bez mena autora s názvom Sladké žiale. V knihe našiel príbeh, ktorý sa podobal tomu jeho.



 Pomocou ďalších stôp sa dostáva do tajnej spoločnosti a do krajiny Bezhviezdneho mora, o ktorej ani sám Ezra nevie, či je skutočná alebo je to výplod jeho fantázie. V krajine, ktorá je stvorená pre tých, čo nikam nepatria Ezra nájde skutočné šťastie, ale aj nebezpečenstvo a mágiu, o akej nikdy nepočul.
Najviac ma zaujali prekrásne opisy a metafory, ktoré sprevádzajú celý príbeh...

,,Rytieri, ktorú lámu srdcia, a srdcia, čo lámu rytierov." (s. 306)

,,Našla nemožnú lásku. Rozhodla sa nájsť spôsob, aby o ňu neprišla." (s. 289). 



Hoci podľa niektorých recenzií je ich tam priveľa, mne to vyhovuje lebo mám rada neobvyklé slovné obraty. Hoci je pravda, že niektoré sa potom opakovali, akoby ich autorka považovala za potrebné vysvetliť, mne sa to ku knihe hodilo. Musím povedať, že podľa mňa ide o originálnu knihu, ktorú by som mala problém zaradiť.

Napriek tomu, že kniha má takmer 500 strán a je to naozaj hrubá kniha veľkého formátu, čítala sa veľmi dobre a rýchlo odsýpala. Myslím, že to bolo najmä vďaka krátkym kapitolám a striedajúcim sa príbehom. Spôsob písania autorky ma vtiahol do deja takým spôsobom, že som knihu nechcela odložiť. 

Navyše, Bezhviezdne more obsahuje okrem hlavnej len niekoľko vedľajších postáv, takže orientácia v príbehu nie je zložitá. Väčšina deja sa odohráva vo vymyslenom svete za zavretými namaľovanými dverami. Tak trochu mi príbeh pripomínal Alicu v krajine zázrakov, ale keďže tú milujem. vôbec mi to nevadilo.

,,Lebo žiaden smrteľník nedokáže milovať Lunu. Nie dlho."     (s. 159)

,,Kedysi veľmi dávno sa Čas zaľúbil do Osudu. Vášnivo, hlboko sa zamiloval. Hviezdy ich pozorovali z nebies, obávali sa, že sa plynutie času naruší alebo sa nite osudu zauzlia." (s. 110)

Bezhviezdne more malo všetko, čo by kniha pre mňa mala mať. Miestami ma takmer rozplakala, rozosmiala, vystrašila a zároveň mnohé metafory pohladili moju dušu. Svet, v ktorom sa nachádzame je komplexný, veľmi jednoduchý a zároveň veľmi zložitý. Ku koncu knihy som musela priznať, že by som ocenila, keby autorka opísala pravidlá a systémy toho sveta trochu podrobnejšie, pretože sme sa na každej stránke ocitli niekde úplne inde, čo bolo super, len by som chcela vedieť, ako sme sa tam dostali.

Z knihy som bola nadšená skoro až do poslednej strany. V posledných 50 stránkach som sa v deji stratila. Nerozumela som, čo sa deje a čo k tomu viedlo. Hlavné príbehové línie boli krásne ukončené, ale chýbal mi popis nasledujúcich udalostí. 

Môj názor na knihu sa však nezmenil a získala najvyššie hodnotenie na Goodreads, pretože si stále nespomínam, kedy a či niekedy som takú dobrú knihu vôbec čítala.

Už teraz sa neviem dočkať, kedy si ju prečítam znova, možno v angličtine.

Enjoy xxx,
Bloom ♥︎

Zverejnenie komentára

© Kúsok slnka