RECENZIA: Môj rok pokoja a odpočinku

11. septembra 2023



Ešte koncom minulého roka som sa rozhodla, že budem čítať viac anglických kníh. A musím povedať, že mi to nie len vychádza, ale ešte sa mi aj darí vyberať si knihy, ktoré ma bavia. 

Môj rok pokoja a odpočinku je príbeh zo súčasnosti o mladej žene, ktorá má na prvý pohľad všetko - drahý byt na Manhattane, najlepšiu priateľku, vzdelanie a priateľa. Na druhej strane však bojuje s nečakanou smrťou oboch rodičov, s komplikovaným toxickým vzťahom s priateľom a s vlastným životom.

Musím priznať, že to bola práve obálka, ktorá ma zaujala ako prvá. Moderný štýl zasadený v historickom motíve ma prinútil skúmať, o čom kniha je. Veľké písmená a krátke kapitoly sú pre mňa v anglických knihách veľmi vítané, takže hoci kniha už vyšla slovensky aj česky, rozhodla som sa kúpiť si ju v angličtine a za plnú cenu. Kúpila som si ju koncom vysokej školy, ako pamiatku na krásne chvíle v univerzitnom meste. Vieme, ako to dopadá s knihami, ktoré si kúpim priamo v kníhkupectve za plnú cenu - väčšinou sa mi nepáčia. V tomto prípade však voľbu neľutujem. 

Kniha ma zaujala od prvej stránky. Čítala sa veľmi dobre a rýchlo, takže som si musela dávať pozor, aby som ju neprečítala hneď. Prekvapilo ma, že sa tak dobre čítala, hoci som osoba, ktorá nerozumie anglicky každé jedno slovo a niekedy si musím vetu prečítať dva krát, aby som pochopila. Knihu som zvolila aj preto, že má menší rozsah - 290 strán.

Hlavná postava je realistická vo svojich pocitoch, ktoré nie vždy opisuje, ale ponecháva na čitateľovi, aby sa do jej prežívania vcítil. Celý príbeh má nádych melanchólie, ktorá ostáva do poslednej stránky. Hrdinka sa rozhodne svoje problémy a skúsenosti spracovať tým, že bude jednoducho spať. Preto ten názov. My sledujeme ako sa jej to darí alebo nedarí a okrem toho ešte osud niekoľkých postáv, ako jej kamarátky a priateľa. 



Páči sa mi, ako príbeh pomaly ubieha. Vlastne som nemala veľké očakávania a neviem presne povedať, čo ma tak veľmi na knihe zaujalo. Zanecháva však hlbokú stopu a nabáda k premýšľaniu nad životom v jeho celistvosti. Od začiatku som s hlavnou postavou súcitila, ale ako kniha postupovala, niekedy som mala chuť na ňu skríknuť, nech sa konečne vráti do života. 

Je pravda, že atmosféra bola miestami beznádejná. Preto by som knihu neodporúčala niekomu, kto si práve prechádza ťažkým obdobím. Na druhej strane, autorka má originálny zmysel pre humor, ktorý sa do takejto knihy hodí a dokonca ma viac krát úprimne rozosmiala. 

Táto kniha je o pocitoch, o spôsoboch vyrovnania sa s realitou, o ženskom vnímaní sveta, o snahe prežiť napriek tomu, že sa všetko okolo zdá beznádejné. Je beznádejná. Je smutná. A je to pre mňa jedna z najlepších kníh tohto roka.

S tým súvisí ešte jedna praktická záležitosť, anglický výtlačok mám z vydavateľstva Penguin z edície Vintage. A teda už počas čítania sa z paperbacku začala odlepovať vrchná priesvitná vrstva, ktorá zabezpečuje, že je paperback matný. Po dočítaní už kniha naozaj nevyzerala dobre, z čoho mi bolo ozaj smutno. 

Momentálne čakám, kedy knihu objavím v antikvariáte v slovenskom preklade, aby som si ju mohla prečítať znova a venovať pozornosť detailom, ktoré mi v angličtine určite utiekli. 


Enjoy xxx, 

Bloom ♥︎

Zverejnenie komentára

© Kúsok slnka