RECENZIA: Mesto

18. marca 2023

Knižka, ktorá vyšla v slovenskom preklade len v roku 2020, ale kedže išlo o horor zaoberajúci sa záhadným zmiznutím obyvateľov celého mesta, knižka bola pre mňa od začiatku zaujímavá. Ale po zlých skúsenostiach s knihami za plnú cenu, som čakala na akciu.

A dočkala som sa :D V kníhkupectve Knihy pre každého som ju našla za pár eur. Pre niekoho to môže byť na prvý pohľad znamenie, že kniha bola menej žiadaná a tým asi nevzbudila nadšenie čitateľov. Ale skôr si myslím, že sa tieto knihy strácajú v množstve vychádzajúcich titulov. Veľa krát som už kúpila knihu za ďaleko nižšiu cenu ako bola pôvodná a veľmi sa mi páčila.

Mesto obsahuje veľké písmená a krátke kapitoly. Hovorí o skupinke ľudí, ktorí sa rozhodli natočiť dokument o mestečku Silvertjarn, z ktorého v 50. rokoch minulého storočia záhadne zmizli všetci obyvatelia. Všetko v meste ostalo akoby sa v ňom zastavil čas. Akoby obyvatelia iba tak zanechali všetky činnosti a náhle odišli. Hlavnou postavou je Alice, mladá žena, ktorá vedie dobrodružnejší život, než väščina ľudí v jej veku. Nápad stráviť v opustenom mestečku päť dní patril pôvodne jej. Ako je očakávané, v mestečku sa okrem ticha skrýva ďaleko väčšie tajomstvo, než si kto z amatérskych vyšetrovateľov myslel.
Kapitoly súčasnosti a minulosti sa striedajú, v tých z minulosti sledujeme príbeh Alicinej starej matky, ktorá prežila, pretože v čase zmiznutia obyvateľov nebola v mestečku a to vo forme listov, ktoré od svojej mladšej sestry dostávala. Potom sledujeme osud obyvateľky mestečka Elsy a to až do konca.
Takže na konci knihy sa naozaj dozvieme, čo sa v minulosti stalo.

Dej knihy bol veľmi dobre vymyslený, napätie je budované pomaly a v náznakoch, niekedy som až mala pocit, že sa nič nedeje, ale vystupnňovaný koniec to zachránil. Veľmi sa mi páčilo, ako autorka vyskreslila klaustrofobický pocit postáv. Dokonca mi celý príbeh pripadal celkom reálny, pretože viem, že existujú mestá duchov, ktorých obyvatelia záhadne zmizli.

V skutočnosti som po dočítaní nemala knihe čo vytknúť. Aj keď som ju hodnotila 4★ z 5 na Goodreads... iba kvôli tomu, že najlepšie hodnotím iba tie knihy, ktoré sú pre mňa výnimočne dobré. Miestami som sa obávala, že to bude vyvražďovačka, ale nebola to hlavná náplň príbehu. Nesúhlasím so zaradením do hororu, pretože ten podľa mňa vyzerá trochu inak, ale minimálne triler je to veľmi dobrý.

Dokonca aj záver bol originálny a vôbec som ho neodhadla do poslednej chvíle. Myslím, že tento príbeh si budem ešte dlho pamätať. Okrem toho, obálka v pôvodnom vydaní je rovnaká ako v tom našom.

Táto kniha je vo vydavateľstve Ikar zaradená medzi severské krimi, pretože autorka Camilla Sten je zo Švédska. Ide o jej prvú knihu tohto žánru.

Bloom ❤︎