RECENZIA: Dvur temnoty

22. februára 2023

Keď som sa dozvedela, že vychádza kniha o alternatívnej histórií francúzskeho dvora vo Versailles, rozhodla som sa, že ju potrebujem, hoci fantasy a tieto alternatívne reality a kráľovstvá nie sú pre mňa. Lenže kniha bola pre mňa natoľko zaujímavá, mala krásnu obálku a dokonca sa ocitla v zľave na knihydobrovsky.cz a vtedy som si povedala, že je čas. A tak som si ešte v januári kúpila prvú knihu v tomto roku.

Bol to risk, pretože sa mi zvyčajne nepáčia knihy, ktoré si kúpim krátko potom ako vyšli. Takže som nemala veľké očakávania. Anotácia sľubovala, že sa príbeh točí okolo Vampyrie, teda zeme, ktorá vznikla potom ako sa Kráľ Slnko v roku 1715 zmenil na upíra a premenil podobne celý svoj dvor. Vampyria zahŕňa krajiny Európy, ktoré poznáme dnes, takže svet, ktorý vznikol sa opiera o skutočné historické fakty. Hlavnou hrdinkou je mladé dievča Johana, ktorá sa rozhodne pomstiť Kráľovi Temnoty a podarí sa jej dostať sa do ,,školy" pre budúcich kráľových posluhovačov.

Od začiatku ma knižka až tak nezaujala. Miestami som si myslela, že ju ani nedočítam, ale potom sa stala prvá vražda a dej sa rozbehol. Páčilo sa mi, že autor nestrácal čas zbytočným popisovaním krajiny. Upíri boli naozaj uprími, niekoľko krát bolo zdôraznené, že sa živia ľudskou krvou a že ich nie je vidno v zrkadle. V knihe je toľko vrážd a násilia, že ju Martinus zaradil medzi horrory, aj keď pre mňa je to skôr fantasy kvôli tej alternatívnej histórií.

Od polovice som sa nevedela od príbehu odtrhnúť. Malo to spád, napätie, správanie hrdinky ma občas hnevalo, ale bola mi tým viac sympatická, čím sa odlišovala od klasických hrdiniek, ktoré sú dobrosrdečné a zmierujú sa so svojím osudom.

Dokonca ani koniec nič nepokazil. Na to, že som nemala žiadne veľké očakávania, som bola príjemne prekvapená. Kniha je veľký formát, má 400 strán, ale okraje a písmená sú tak veľké, že sa číta veľmi rýchlo.

V zahraničí už vyšli ďalšie dve časti, pretože ide o sériu. Dúfam, že vyjdú aj v českom jazyku, lebo tento príbeh bol naozaj dobrý. Dokonca autor myslel aj na detaily a každá postava mala svoj pevný charakter, hoci nakoniec nás čaká viacero prekvapení.

Všimla som si, že vlastne každé kníhkupectvo zaraďuje knihu do inej kategórie. Young adult, new adult, fantasy, horror alebo ideálne - nezaradené :D V každom prípade knihu odporúčam. Presvedčila som sa, že som si doteraz iba vyberala knihy tohto žánru, ktoré ma nakoniec nebavili, ale neznamená to, že by som sa mala tomuto žánru vyhýbať.

Bloom