RECENZIA: Nesmrteľná žena

27. júna 2022

Počas skúškového som si chcela urobiť radosť novými knihami. Konečne som objavila poličku s poškodenými knihami v Martinuse a hneď som si vybrala dve. Dlho som si už knihy nekupovala, tento nákup bol dosť nezvyčajný, takže to možno bude aj na samostatný článok :)

Mala som v úmysle vybrať si jednu knižku, zvažovala som jednu anglickú, ale rozhodla som sa pre inú s českým prekladom. Ale keďže išlo o akciové knihy, povolila som si dve. Cestou z Martinusu som si všimla malé kníhkupectvo, ktoré som si predtým nevšimla, hoci chodím okolo pomerne často... bol to antikvariát a kníhkupectvo a ešte aj obchod s hračkami v jednom. Na podlahe boli hromady kníh, starších alebo vydaných neskôr. Nechcela som nič kupovať do chvíle, kým som uvidela na poličke Dámu z Monsoreau, ktorú som ani neotvorila a nezisťovala v akom je stave, hoci to bola zjavne staršia knižka. Pani, ktorá v obchodíku predávala sa ma spýtala, čo čítam a keď som povedala, že čokoľvek historické, z hromady kníh na podlahe vytiahla Nesmrteľnú ženu od Irvinga Stonea a odporúčala mi ju s takým nadšením, že som dlho neváhala a kúpila si ju. Vtedy som si všimla jedinú Virginiu Andrews, ktorú som nutne potrebovala a neúspešne hľadala v antikvariátoch už druhý rok - Moja zlatá Audrina (potom ako som videla film som sa do príbehu zamilovala), tak som si vzala aj tú.

Mala som pocit, akoby mi predavačka odporúčala Nesmrteľnú ženu ako čitateľ čitateľovi. Bola srdečná a očividne jej nešlo o to, aby mi niečo za každú cenu predala a spomínam si, že mi to veľmi zdvihlo náladu v ten deň.

Keď som knihu otvorila, ihneď som sa v nej našla. A hoci rozsah takmer 500 strán mi dal zabrať odkedy čítam menej. Ale knižka bola perfektná! Zvyčajne sa antikvariátových kníh bojím, ale táto ma nesklamala. Spôsob písania je jednoduchý, písaný znesiteľne poetickým spôsobom. Okrem toho je kniha rozdelená na sedem kratších kníh, ktoré majú maximálne desať menších kapitol.

Príbeh hovorí o skutočnej žene Jessie Bentonovej Fremontovej, ktorá sa v 19. storočí stala manželkou politika a prieskumníka Johna Fremonta, ktorý pomohol objaviť cesty vtedajšej rozvíjajúcej sa Severnej Ameriky. Počas života veľa cestovala, obetovala svojmu manželstvu čo len mohla a zo všetkých síl zakaždým stála pri svojom manželovi, aby mu pomohla pri písaní spisov z výskumných výprav, pri politických rozhodnutiach a pri založení ich vlastného domova.

Ide o životopisnú knihu, takže si budem s radosťou myslieť, že Jessie bola naozaj taká, akú ju vykresluje Stone. Vďaka svojmu otcovi bola Jessie vzdelaná žena, ktorá dokázala používať logické myslenie a nebola len ženou, ktorá sa stará o deti a o spokojný domov pre manžela. Pomáhala počas občianskej vojny, pri súdnom procese svojho manžela, dokonca aj pri jeho predvolebnej kampani. Čítalo sa to rýchlo, bolo to zaujímavé a ešte aj poučné, lebo o historií osídlovania Ameriky som doteraz nečítala.

Vo výsledku môžem povedať, že to bola jedna z najlepších kníh v tomto roku a môžem ju odporučiť nie len ako historický román, ale aj ako skutočný príbeh.

Lia ♥︎