RECENZIA: Sex za času královny Viktorie

19. februára 2022

Kniha, ktorú som mala na svojom TBR odkedy vyšla (2019). Jediný dôvod, prečo som si ju nekúpila skôr bola cena. A v tomto prípade sa na zľavu oplatilo počkať :D

Je to jedna z mála kníh, ktorá sa venuje viktoriánskej dobe a bola preložená aspoň do českého jazyka, keďže podobné knihy sú dostupné zvyčajne iba v pôvodnom jazyku. Keďže všetko, čo sa týka viktoriánskej doby je predmetom môjho záujmu, bolo príjemným prekvapením, že sa na trhu objavila táto kniha. O autorke Fern Riddell som nikdy nepočula, ale keďže je kultúrna historička, predpokladala som kvalitne napísanú knižku z overených zdrojov.

Knižka je rozdelená na niekoľko kratších častí, písaných formou rád a popisov rôznych postáv z viktoriánskej doby. Kapitoly ako ,,Dr. Dimmick a jeho anatomie lidského těla" alebo ,,Pikantní rady Lorda Arthura Clevelanda pro extrémní choutky" obsahujú záznamy z historických časopisov, informácie o kráse, ako si vybrať partnera podľa vzhľadu, erotické pomôcky, či spôsoby liečenia hystérie, ktorá bola vo viktoriánskej dobe jednou z najčastejšie diagnostikovaných porúch.

Autorka tiež popisuje vzťah viktoriánov k sexu a intímnym vzťahom, ktorý bol celkom prekvapujúci. Podáva historicky overené rady, ktorým kedysi ľudia verili a riadili sa nimi, hoci neskôr bola ich účinnosť vyvrátená. Napríklad, na liečenie syfilisu sa odporúčala používať ortuťová masť, na kvapavku kokainové injekcie a pre liečenie hystérie arzén. Ďalej sa autorka venuje vtedajšej ochrane pred pohlavnými chorobami a pred tehotenstvom, opisuje skutočné postavenie žien v manželstve a spoločnosti, ale tiež spôsoby flirtovania vejárom, slnečníkom alebo cylindrom. V jednej kapitole sa venuje homosexualite, prostitúcií a napokon aj významným ženám viktoriánskej doby.

Z môjho pohľadu knižka určite splnila očakávania, dokonca som sa dozvedela viac ako som čakala. Spôsob písania bol pútavý, veľa krát som sa nahlas zasmiala, pretože veci, ktorými ľudia kedysi verili sú dnes už naozaj na smiech. Knihu dopĺňajú fotografie a ilustrácie, ktoré sa tématicky hodia k textu, hoci neobsahujú dostatočný popis. Na 210 strán sa zmestil komplexný prehľad, ktorý sa zďaleka netýkal len sexuality.

Napokon som knihu prečítala za tri dni a to som sa neponáhlala, ale vychutnávala som si ju. Neviem, kedy sa mi zase dostane do rúk podobne skvelá kniha. Bola som nadšená a odporúčam ju všetkým milovníkom histórie.

Lia 🖤