Hneď na začiatok chcem spomenúť skvelú knižku, ktorá sa mi dostala do rúk: Zjednodušte si prácu od Carson Tate. Zaujala ma preto, že sa nezaoberá tým, čo bežne dokážem nájsť na internete ako ,,stanoviť si najdôležitejšie úlohy počas dňa, nezabudnúť na čas pre seba...", ale popisuje možnosti rozvrhnutia času na základe nášho vlastného kognitívneho štýlu. Keďže študujem psychológiu, kognitívne štýly mi sú známe. Autorka si ich samozrejme upravila podľa seba a vytvorila kognitívny štýl plánovača, vizionára, aranžéra a priorizátora. Potom uvádza konkrétne nápady viažúce sa ku každému štýlu osobitne. Môžem povedať, že táto knižka bola skvelá! Myslím, že každý človek si tam nájde konkrétnu kapitolu. Keďže sa nevenujem tímovej práci, posledných pár kapitol som nečítala, ale možno v budúcnosti ich využijem.
Vypíšte sa z úloh
Táto knižka mi potvrdila, čo som si myslela, že je pre mňa dôležité si úlohy zaznamenávať. Zároveň ma zaujala myšlienka o ,,vypísaní sa z úloh". Autorka hovorí, že je dôležité odľahčiť hlavu od starostí a najjednoduchším spôsobom je vypísať si na papier všetky úlohy, ktoré nám víria hlavou. V tom prípade sa môžeme sústrediť na konkrétne úlohy bez toho, aby sme sa rozptyľovali myšlienkami na iné úlohy. Z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že to naozaj funguje. Odporúčam aspoň raz do týždňa napísať na papier všetky úlohy, ktoré sa vám vybavia, keď sa zamyslíte. Kedysi som si myslela, že písať si všetko je hanba, akoby som si nič nedokázala zapamätať. Ale dnes sa na to dívam inak: ak chcem naozaj odľahčiť svoj rozum od množstva úloh, radšej si ich zapíšem a mám istotu, že nezabudnem.
Používajte jeden diár
Z vlastnej skúsenosti odporúčam písať si svoje úlohy na jedno miesto, do jedného súboru v mobile či počítači. Diár môžete dopĺňať lepiacimi To-Do lístkami, ktorých je na trhu množstvo. Kúsky papierov s úlohami máme tendenciu strácať alebo ak sa povaľujú po našom pracovnom stole, máme pocit, že nás zahlcujú. Myslím, že poriadok je dôležitou súčasťou plánovania. Množstvo úloh valiacich sa z každej strany, z každého papiera rozhodne znižuje chuť do práce a produktivitu.
Rozdeľte si úlohy
V tomto prípade nemyslím to, že na každý deň by sme si mali vyčleniť maximálne tri dôležité úlohy. Myslím to tak, že je dobré rozdeliť si úlohy na tie, o ktorých vieme, že nám zaberú viac času a tie, ktoré zvládneme v priebehu niekoľkých minút. Náročnejšie úlohy si plánujem na každý deň vopred, ale zoznam tých ,,desaťminútových" mám na jednej strane v diári stále k dispozicií. Ak sa mi podarí niektorú úlohu vyriešiť skôr, ako som čakala alebo mám čas, s ktorým som nepočítala (na poslednú chvíľu niekto zruší stretnutie), vyberiem si niektorú z jednoduchých úloh a využijem čas na jej splnenie. V súčasnosti sa to často stáva, keď čakám na online vyučovanie. Posledných desať minút pred hodinou, kedy už som prihlásená na meeting sa snažím využiť zmysluplne, nie zbytočným prehliadaním sociálnych sietí.
Okrem toho, ak využijete čas, ktorý by ste inak strávili zbytočným čakaním alebo ničnerobením, máte zo seba skvelý pocit a pripadáte si produktívnejší.
Desivé náročné úlohy
Žiadna úloha nie je taká zložitá, ako sa na prvý pohľad zdá. Spomínam si na zdesenie počas prvých hodín na vysokej škole, keď nám učitelia opisovali, aké úlohy je nutné odovzdať, aby sme absolvovali predmety. Prvé, čo mi napadlo bolo, že to predsa neviem, netuším ako na to, nezvládnem to.
Potom som prišla na to, že keď si úlohu rozdelím na menšie časti, tak to ide. Nie len, že sú pre mňa zrozumiteľnejšie, ale bojujú proti nechuti vôbec začať. Preto, ak dostanem zadanie na seminárnu prácu, rozdelím si to na menšie úseky, ktoré logicky nasledujú: A) vyhľadať literatúru k téme B) založiť si wordový dokument a napísať nápady k tejto práci C) napísať obsah toho, čo by som chcela v práci spomenúť...
Keď robím viac seminárnych prác alebo projektov naraz, vďaka tomu presne viem, koľko práce je ešte predo mnou.
Čas pre sebarozvoj
Áno, spomína sa to v každom článku na túto tému. Pretože je naozaj dôležité neplniť len automaticky úlohy, ktoré nám zadáva práca alebo škola. Samozrejme u každého je množstvo úloh individuálne. Osobne mám obdobia, kedy je toho jednoducho veľa, či už ide o školu alebo moje súkromné aktivity. Niekedy sa cítim byť úplne vyčerpaná a naozaj cez deň neurobím nič prevratne produktívne, za čo by som bola na seba hrdá. Občas si po náročnom období vyhradím celé dni len na písanie alebo čítanie. Uvedomujem si, že nie každý si to môže dovoliť, som však toho názoru, že je správne nájsť si počas dňa aspoň hodinu, či je to pri raňajkách alebo pred spaním, kedy vykonávame aktivitu, ktorá je pre nás príjemná a netýka sa práce alebo školy. Je jedno, či je to hranie počítačových hier, čas s rodinou, čítanie alebo metitácia.
Aktivity, ktoré nás tešia nás dobíjajú energiou a potom ľahšie zvládame tie menej príjemné.
Osobná rutina
Osvedčilo sa mi venovať sa počas týždňa činnostiam, ktoré ma bavia, v rovnakom čase. Vytvorila som si akúsi vlastnú šťastnú rutinu, na ktorú sa teším a ktorú dodržiavam za každých okolností. Minimálne sa o to snažím, ak do toho nepríde niečo naliehavé a dôležité.
Napríklad sa veľmi teším na to, ako si každé ráno v pokoji vypijem čierny čaj a prečítam si aspoň pár strán z knihy. Rada sledujem východ slnka, ak vstanem naozaj skoro. A v piatok podvečer vypnem mobil, pustím si hudbu a píšem, pokojne aj do tretej ráno. Bez ohľadu na to, či som počas týždňa písala, či mám rozpísaný príbeh alebo iba články na blog. Vtedy celý svet prestane existovať a ja sa plne sústredím na písanie. Je to pre mňa ako odmena za celý týždeň. A vždy si to užívam :)
Ako vôbec začať čokoľvek robiť...
Viem, že prokrastinácia je často silnejšia ako my. A nevravím, že jej nikdy nepodlieham :D Hoci sa snažím, občas naozaj robím projekty na poslednú chvíľu. Ale pocit, keď môžem odškrtnúť v diári úlohu ako splnenú je nanezaplatenie :) Knihy alebo články radia väčšinou začať tou najťažšou úlohou. V mojom prípade, ak naozaj nemám chuť ani energiu na konkrétnu náročnú úlohu, začnem niečím menej zložitým. Pretože sú dni, keď sa mi naozaj nechce. Ak pracujem na niekoľkých projektoch naraz, snažím sa ku každému splniť aspoň jednu jednoduchú úlohu, potom sa venujem menej náročným aktivitám, ktoré ma bavia. Stavím sa, že aj na vašom zozname úloh sú tie, ktorým sa venuje podstatne radšej, ako iným :)
Beriem do úvahy, že každému človeku vyhovuje iný spôsob plánovania. Keďže dni, kedy mám naplánovanú každú minútu sú pre mňa stresujúce, brzdia moju kreativitu a radšej sa im vyhýbam, našla som si spôsob, ktorý je príjemnejší. Snažím sa, aby môj systém plánovania bol prehľadný, flexibilný k mojej energií a pocitom, aby striedal jednoduché a ťažšie úlohy, čo moju produktivitu posilňuje. Vzhľadom na množstvo energie počas dňa dokážem niekedy robiť aj tri činnosti naraz, ale niekedy sa musím doslova dokopať aj k malej aktivite. Snažila som sa byť produktívna bez ohľadu na chuť do práce alebo na svoje aktuálne stavy (keď nejaký problém veľmi intenzívne zamestnáva moju myseľ, jednoducho sa na inú činnosť nesústredím), ale produkty akejkoľvek mojej činnosti boli tak nekvalitné, že som ich musela prerábať nanovo. Stávalo sa mi, že som sa so školskou úlohou trápila celé hodiny a nebola som schopná ju dokončiť. Nakoniec som bola ešte viac unavená, frustrovaná a bez energie. Keď som sa na druhý deň k úlohe vrátila, dokončila som ju v priebehu pol hodiny. Chcem povedať, že odkladanie povinností nie je riešenie, ale občas je to najlepšie, čo môžeme urobiť. Zbytočne totiž strácame čas nad úlohou, ktorá je na nás v tej chvíli príliš zložitá. Namiesto toho môžeme zatiaľ urobiť množstvo jednoduchších úloh.
Dôležité je vypísať si povinnosti, ktoré nevyhnutne potrebujeme splniť a ostatné tomu prispôsobiť. A hlavne necítiť vinu, ak za deň nestihneme všetko, čo sme si naplánovali :)
Enjoy xxx
Lia